Az olajfogysztás megszüntetésének egyetlen módja volt:
Motorfúrás + dugattyúk
Ha már ugy is fúrni kell akkor érdemes elgondolkodni, hogy mekkora is legyen.
Ennél a motortípusnál van egy párfajta variáció, vagy is pontosabban 5 fajta ami gyárilag is létezik.
- 849 ccm
- 903 ccm
- 964 ccm
- 982 ccm (??? elméletileg létezik ???)
- 1049 ccm
3 fajta löketű főtengely létezik és 2 fajta dugattyú átmérő.
Főtengely löketek:
- 64 mm
- 68 mm
- 74 mm (nyugvó csapágyak átmérője nagyobb az előző kettőnél így csak a motorblokkon történő gépi munkával lehet beszerelni nem ehhez való blokkba)
Dugattyúk alap méretei:
- 65 mm (2 fajta magasságú dugattyú létezik "ebbe nem vagyok biztos")
- 67,2 mm (2 fajta magasságú dugattyú létezik)
dugattyú normál magassága: 61,75 mm vagy 61,25 mm
alacsonyabb magasságú dugattyú: 54,75 mm
849 ccm (ilyen volt az enyém is fúrás előtt)
főtengely lökete: 64 mm dugattyú átmérő: 65 mm
903 ccm
főtengely lökete: 68 mm dugattyú átmérő: 65 mm
964 ccm
főtengely lökete: 68 mm dugattyú átmérő: 67,2 mm
982 ccm
főtengely lökete: 74 mm dugattyú átmérő: 65 mm (alacsonyabb)
1049 ccm
főtengely lökete: 74 mm dugattyú átmérő: 67,2 mm (alacsonyabb)
Azok a dugattyúk amelyeket 74-es löketű főtengelyhez szereltek a csapszegátmérője 18 mm, a többi esetben pedig 20 mm.
Visszatérve az enyémhez!
Az alapvető probléma az volt, hogy a motorblokk sokat állt és felületi rozsdás lett a belseje, így megvolt a helye az olajnak hogy feljusson az égéstérbe.
Ha már ugy is meg kell fúrni a blokkot akkor miért ne legyen a nagyobb dugattyú! Ha már a 67,2-es dugattyú lesz akkor miért ne legyen az alacsonyabbik. Ki tudja, lehet hogy még egyszer lesz 74-es főtengely is!
A 64-es főtengelyt pedig 68-ra cseréltem ki. Dugattyúból pedig egy szett túlméreteset tudtam beszerezni. Így a dugattyú méretei: átmérő 67,8 mm magasság: 54,75 mm csapszegátmérő: 18 mm
Egy kis számolgatás után így alapméretes dugattyúval 964 ccm lenne, de a túlméretes dugattyú miatt 982 ccm.
És igen, a dugattyú csapszegátmérője nem egyezik meg a hajtó rúd felső szemátmérőjével. Sajnos a 18 nem egyenlő 20-al! Ennek a problémának a megoldása elég egyszerű: a hajtórúd felső szemátmérője 20 mm ezért csak csapágybronzal lett megpersejezve és így már is 18 mm lett!
Volt még egy probléma ami sokkal nagyobb fejtörést okozott! A motorblokk megfúrása... a probléma, hogy ha az előző furatokat központosan lesz fúrva a nagyobb furat akkor az 1-es és a 2-es , és a 3-as és a 4-es hengerek között szinte semmi falvastagság sem marad. A megoldás az az hogy a két szélső hengert a blokk széle felé eltolva kell furni a két középsőt pedig pontosan ugyanannyival közelíteni egymáshoz. Erre ugy jöttem rá hogy vettem egy hengerfejtömítést és ráraktam a blokkra. Egy kicsit elcsodálkoztam rajta de működik a dolog!!!
A motort összeraktam és tökéletesen működik(leszámítva az eddigi karbi problémákat). Az olajfogyasztás az viszont megszünt és sokkal jobban is megy a gép (igaz még bejáratós így csak óvatosan nyomtam neki... Legalább is nyomnám ha egybe lenne a kiskocsi, csak 400 km-t volt időm tesztelni ... és aztán megint szétszedtem :)) )!